Metody znakowania odzieży

Odzież firmowa jest obecna w praktycznie każdej branży. Dawniej kojarzyła się z odzieżą ochroną – taką dla pracowników linii produkcyjnej.  Dziś to jeden z elementów tzw. brandingu czyli budowania świadomości marki. Zamieszczanie swojego logo czy nazwy firmy wpływa na wzrost rozpoznawalności marki na rynku. Pracodawcy przywiązują dużą wagę do wyglądu swoich pracowników, bo wiedzą, że to oni są wizytówką firmy. Odpowiednio dobrany strój podkreśla kompetencje i  profesjonalizm, a właśnie na tym opiera się zaufanie do pracowników branży medycznej. Pracownicy noszący odzież znakowaną łatwiej identyfikują się z firmą, wzrasta w nich poczucie przynależności do zespołu, co może przekładać się na lepszą atmosferę w pracy i zwiększać efektywność podejmowanych działań.

W branży medycznej bardzo rozpowszechnione stało się również zamieszczanie firmowego logo najczęściej w formie haftu. Często zamieszcza się również na odzieży medycznej imiona i nazwiska. Skraca to dystans jaki może powstawać w relacji pacjent – pracownik służby zdrowia. Ma to oczywiście również walory praktyczne. Praniem odzieży medycznej zajmują się wyspecjalizowane placówki dzięki opisaniu odzieży własnymi personaliami, mamy pewność, że odzież wracająca z prania jest naszą własnością.

Najczęściej wykonywanymi metodami znakowania odzieży medycznej jest haft komputerowy oraz termonadruk. Przyjrzyjmy się więc co nam oferują obie formy i jakie są ich wady i zalety.

Haft komputerowy

Wykonanie haftu komputerowego polega na automatycznym wyszyciu żądanego wzoru na tkaninie przez specjalistyczną maszynę – hafciarkę. Wcześniej wzór przysłany przez klienta jest opracowywany w specjalnie do tego przystosowanym programie. Więcej na temat powstawania haftu mogliście przeczytać w naszym artykule: JAK WYGLĄDA PROCES TWORZENIA HAFTU I NASZYWEK? https://www.eldan.pl/blog/wyglada-proces-tworzenia-haftu-naszywek/

Haft komputerowy cechuje się bardzo wysoką trwałością i eleganckim wyglądem. Największą zaletą tej metody jest wybór szerokiej gamy kolorystycznej. Taki haft możemy wykonać na wszystkich materiałach jakie wykorzystujemy do produkcji naszej odzieży.

Wadami tego sposobu znakowania odzieży jest czas wykonania usługi. Ze względu na koszt przygotowania haftu w programie komputerowym wzrasta koszt jego wykonania, co może być nieopłacalne w przypadku zamawiania pojedynczych sztuk. Hafty o cienkich drobnych wzorach mogą być nieczytelne. Niektóre skomplikowane i duże hafty, mogą być od wewnętrznej strony szorstkie i nieprzyjemne w dotyku szczególnie dla osób z wrażliwą skórą.

Termonadruk

Metoda termonadruku polega na wgrzaniu w tkaninę odpowiednio wydrukowanej i przyciętej etykiety termotransferowej.

Zaletami takiej formy znakowania odzieży jest szybkość przygotowania oraz wysoka jakość naniesionej grafiki.  W tej metodzie niewielkie elementy mogą być doskonale odwzorowane.  Etykiety z termonadruku mają bardzo wysoką trwałość i odporność na pranie i prasowanie w wysokich temperaturach. Mimo wielu zalet taka metoda ma także swoje wady. Miejsce wgrzania etykiety termotransferowej nie przepuszcza powietrza, materiał w tym miejscu nie oddycha więc nie zalecane jest nanoszenie termonadruków na dużych obszarach. Nie powinno się także prasować żelazkiem bezpośrednio po nadruku – trzeba prasować odzież z lewej strony. W standardzie elementy termonadruku drukowane są w formie czarno białego wydruku w prostokątnym kształcie. Jeśli zależy nam na konkretnym kolorze i kształcie, musi być on wykonany na specjalne zamówienie, co niekoniecznie staje się opłacalne przy małych zamówieniach.

 

 

Nie ma idealnej metody znakowania odzieży. Przy wyborze odpowiedniejszej metody znakowania powinniśmy brać pod uwagę: powierzchnia znakowania, stopień skomplikowania wzoru, kolory, jakie mają być do tego celu wykorzystane. Przed podjęciem decyzji najlepiej skonsultować się ze specjalistą, który bazując na swoim doświadczeniu i wiedzy postara się dobrać najlepszą opcję.